The Remote education in times of the Covid-19 pandemic
a representational analysis
DOI:
https://doi.org/10.48159/revistadoidcc.v8n1.e076Keywords:
Health, Class, Teaching, Learning, RepresentationAbstract
This article has as its main theme the social representation of students, teachers and other randomly chosen subjects, in relation to remote education promoted in times of the Covid-19 pandemic. The objective was to verify the individual thinking, within a certain collectivity regarding the proposed subject. The development of the text had two parts, the first the theoretical part, which sought to outline the concept of education, the difference between remote classroom and EAD (Distance Learning) and finally the concept of the theory of social representation, used by the social Psychology. The second part was the discussion of the results, which were treated in the Iramuteq Software. For data collection, 108 questionnaires were passed, with two evocation questions, the first with the inducing term “Education and pandemic” and the second “Remote Class and learning”. The first evocation was analyzed by the frequency of words and generated the main vernaculars “Apreensiva”, “Medo”, “Tiring” and “Upset”. Although they were not the most mentioned, there is an interconnection of them with the most repeated, including difficulty and the internet, which shows that the research subjects saw this way of study with apprehension and fear, given the difficulty of accessing new information. technologies. This led to tiredness and boredom. The second question was addressed in the similarity analysis, which generated a maximum tree, having central words “Effort”, “Study”, “difficulty” and “Internet”. Once again the expression difficulty appears, that is, it took a great effort to study using the internet and other computer programs.
References
ALEXANDRE, Marcos. Representação social: uma genealogia do conceito. Comum. Rio de Janeiro, v.10, nº23, p 122-138, 2004.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: www.senado.gov.br. Acesso em: 12 de janeiro de 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Disponível em: Página Inicial — Português (Brasil) (www.gov.br). Acesso em: 17 de janeiro de 2021.
BEHAR, P A.O ensino remoto emergencial e a educação à distância. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo Acesso em: 12 de janeiro de 2022.
BONAVIDES, Paulo. Curso de Direito Constitucional. 25ª ed., São Paulo: Malheiros, 2019.
DEL VECHIO, Giorgio. Lições de filosofia do direito. Coimbra: ArmênioAmando Editor, 1979.
FREIRE, P. Conscientización. Buenos Aires: Búsqueda, 1974.
FRIGERIO, L. Identidade e projeto. Piracicaba: Editora da UNIMEP, 1999.
GARCIA, E. O Direito à Educação e suas Perspectivas de Efetividade. Revista Forense. Rio de Janeiro, vol. 383, p. 83-112, 2006.
GUAREZI, Rita de Cássia Menegaz; MATOS, Márcia Maria de. Educação a distância sem segredos. Curitiba: InterSaberes, 2012.
JODELET, D. Les représentations Sociales. Paris: P.U.F., 1989. cap.: Représentation sociale: un domaine en expansion.
JULLIATTO, Clemente Ivo. De Professor para professor – falando de educação. 1 ed. Ed. Champagnat. Curitiba, 2013.
LEGENDRE, P. Leçons. Paris: Fayard, 1994.
LINHARES, M. T. M. O direito à educação como direito humano fundamental. Revista Jurídica da Universidade de Franca, Maio 2007, p. 149-161, 2007.
MAIA, Carmem; MATTAR, João. ABC da EaD: a Educação a Distância hoje. São Paulo: Pearson, 2007.
MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020.
MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. 'Trad. por Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
MOSCOVICI, Serge. (1989). Des représentations collectives aux Représentations Sociales. Em D. Jodelet (org.), Les Représentations Sociales. Paris, Press Universitary de France
OLIVEIRA, Aldimária Francisca P. de; QUEIROZ, Aurinês de Sousa; SOUZA JÚNIOR, Francisco de Assis de; SILVA, Maria da Conceição Tavares da; MELO, Máximo Luiz Veríssimo de; OLIVEIRA, Paulo Roberto Frutuoso de. Educação a Distância no mundo e no Brasil. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/17/ead-educacao-adistancia-no-mundo-e-no-brasil. Acesso em: 25 maio. 2020. Educação Pública, v. 19, nº 17, 20 de agosto de 2019
PALMA JR., A. S. A educação como direito fundamental prestacional. BDM – Boletim de Direito Municipal, São Paulo, vol. out/2003, p. 711-714, 2003.
SCHNEIDER, Elton Ivan e SCHNEIDER, Alice Braun. Educação em tempos de pandemia. MACHADO, DINAMARA PEREIRA (Org.). EDUCAÇÃO EM TEMPOS DE COVID – 19 Reflexões e Narrativas de pais e professores. Dialética e Realidade, Curitiba, 2020
WERTHEIN, J. O Direito à Educação como Direito Público: implicações apara o livro e a leitura. Revista Linha Direta, ano. 9, n. 97, p.6-9, abril de 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cinthya Amaral Santos, Cassira Lourdes De Alcantara Dias Ramos Jubé, Carolina Machado Moreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
O licenciante não pode revogar estes direitos desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os termos seguintes:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.