The future of legal education

artificial intelligence as a tool for humanistic teaching

Authors

  • Anderson Filipini Ribeiro Faculdades Londrina, Londrina, PR, Brasil
  • Filipe Mello Sampaio Cunha Faculdades Londrina, Londrina, PR, Brasil
  • Natalia Maria Ventura da Silva Alfaya Faculdades Londrina, Londrina, PR, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.48159/revistadoidcc.v9n1.e107

Keywords:

Artificial Intelligence, legal education, philosophy of praxis, humanism, ethics, social justice, legal simulations, critical skills

Abstract

This article explores how Artificial Intelligence (AI) can be integrated into legal education to promote both efficient and humanistic learning. Drawing on the philosophy of praxis, AI is seen as a tool that can optimize legal research, create simulated scenarios, and personalize education. However, the article emphasizes that the use of these technologies must be accompanied by a focus on ethics, social justice, and the development of critical skills. It argues that humanistic legal education, combined with AI, can form professionals capable of transforming society by using the law as an instrument for justice and equity.

Author Biographies

Anderson Filipini Ribeiro, Faculdades Londrina, Londrina, PR, Brasil

Mestrando em Direito pelas Faculdades Londrina. Bacharel em Direito e Teologia; Pós-graduado em Direito Penal, Direito Militar, Administração e Segurança Pública, e, Direito Civil e Processual Civil. Habilitações linguísticas, nível B1, nos idiomas: Espanhol (DELE), francês (DELF) e Italiano (CILS). Lattes: http://lattes.cnpq.br/0703783803020290. E-mail: direito.andersonfilipini@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0009-0008-5145-2476.

Filipe Mello Sampaio Cunha, Faculdades Londrina, Londrina, PR, Brasil

Mestrando em Direito pelas Faculdades Londrina. Bacharel em Direito e Ciências Políticas; Pós-graduado em Gestão Pública, Gestão de Processos BPM-CBOK, bem como Gestão das Águas e Sustentabilidade dos Recursos Hídricos no Brasil. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4680398321828617. E-mail: filipemgm@gmail.com.

Natalia Maria Ventura da Silva Alfaya, Faculdades Londrina, Londrina, PR, Brasil

Doutora em Ciências Sociais e Jurídicas pela Universidade Federal Fluminense – UFF. Docente da Escola de Direito das Faculdades Londrina – EDFL nos níveis de graduação e mestrado. Telefone: (43) 99905-7118. E-mail: naty.alfaya@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9731930696524695. ORCID:  https://orcid.org/0000-0002-0312-3677.

References

BROWN, Peter; RUDD, Keith. The Challenge of Justice: A Global Perspective on Human Rights. New York: Routledge, 2016.

BURK, Dan. Legal and ethical issues in artificial intelligence. In: FRANKISH, Keith; RAMSEY, William M. (Org.). The Cambridge handbook of artificial intelligence. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. p. 601-616.

DWORKIN, Ronald. Levando os direitos a sério. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FERRAZ JUNIOR, Tércio Sampaio. Introdução ao estudo do direito: técnica, decisão e dominação. São Paulo: Atlas, 2003.

FLORIDI, Luciano. The ethics of artificial intelligence. New York: Oxford University Press, 2019.

FUKUYAMA, Francis. A ordem política e seu desmantelamento: da revolução da era moderna à era da globalização. São Paulo: Editora Planeta, 2019.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

HARARI, Yuval Noah. 21 lições para o século 21. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

KETTLE, Robert. Law and artificial intelligence: the impact of machine learning on the legal profession. London: Hart Publishing, 2020.

LESSIG, Lawrence. Code and Other Laws of Cyberspace. New York: Basic Books, 1999.

MACHADO, Antônio Augusto Cançado Trindade. O direito internacional em um mundo em transformação. São Paulo: Saraiva, 2012.

MARX, Karl. Teses sobre Feuerbach. São Paulo: Boitempo, 2011.

O'NEIL, Cathy. Algoritmos de destruição em massa: como o big data aumenta a desigualdade e ameaça a democracia. Rio de Janeiro: Editora Autêntica, 2019.

PRIGOGINE, Ilya; STENGERS, Isabelle. A nova aliança: metamorfose da ciência. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1997.

RAZ, Joseph. A filosofia do direito. São Paulo: Editora Saraiva, 2018.

RICCI, Érica. O direito à educação e a função social da escola: desafios contemporâneos. São Paulo: Editora LTr, 2021.

SILVA, Jorge Luiz de Almeida. Inteligência artificial e o direito: desafios e oportunidades. Belo Horizonte: Del Rey, 2021.

SUSSKIND, Richard; SUSSKIND, Daniel. O futuro das profissões: como a tecnologia transformará o trabalho dos especialistas humanos. São Paulo: Fundação Getulio Vargas, 2017.

SUSSKIND, Richard. Online courts and the future of justice. Oxford: Oxford University Press, 2019.

VALENTE, Marcelo F. Inteligência artificial e direito: o impacto das novas tecnologias no sistema jurídico. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 2019.

ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.

WILSON, Edward O. Consilience: the unity of knowledge. New York: Knopf, 1998.

Published

2025-02-19

How to Cite

Ribeiro, A. F. ., Cunha, F. M. S. ., & Alfaya, N. M. V. da S. (2025). The future of legal education: artificial intelligence as a tool for humanistic teaching. Revista Do Instituto De Direito Constitucional E Cidadania, 9(1), e107. https://doi.org/10.48159/revistadoidcc.v9n1.e107