A Social representation of law students and professionals in the legal area from the perspective of legal education in Brazil

Authors

  • Cinthya Santos UEG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS
  • Ana Valéria Miranda de Jesus Ribeiro
  • Humberto César Machado
  • Renata Assunpcao Marmori Crucciolli

DOI:

https://doi.org/10.48159/revistadoidcc.v6n1.e016

Keywords:

representation, right, bachelor, search

Abstract

This theme sought to study the Social Representation of Law Students and professionals working in the legal area, in an analysis of legal education in Brazil. The issue raised was based on the evolution and representational system of the interviewees, given the reality of bachelor's degree courses today. He did a bibliographical research, which presented the evolution of the teaching of Law in the world, mainly in Europe and Brazil. In a second moment analyzed the theory of social psychology, concept and historical approach. Finally, it was based on the discussion of the results, collected in the field research, in which 108 subjects participated, divided between academics, professors and jurists. The answers were treated in the Iramuteq software, reaching the possible central nucleus that refers to formalism, law, justice and to be a bachelor. In a detailed analysis, it was concluded that the people interviewed represent legal education in Brazil with a formal course, in which only laws are taught. But at the same time, for those who seek justice, it is necessary to take it to become a bachelor. It is through the exercise of the profession that the judiciary will be brought into action, in search of what is fair.

Author Biographies

Cinthya Santos, UEG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE GOIÁS

Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Mestre em Sociedade, tecnologia e meio ambiente pelo Centro Universitário de Anápolis. Especialista em Direito Constitucional e Eleitoral (UCG) e Docência Universitária (UCG); graduada em Direito (UniEVANGÉLICA - 1997). Foi coordenadora do Curso de Direito da Fundação Educacional de Goiâs (Faclions), de 2015 a junho de 2016. Professora de Direito Constitucional e Direito Administrativo do Centro Universitário de Goiás (Unianhanguera). Orientadora de Trabalhos de Conclusão de Curso das duas instituições de ensino acima especificadas. Professora da pós graduação do Centro Unianhanguera e da Faculdade Lions. Professora em EAD na faculdade Lions.

Ana Valéria Miranda de Jesus Ribeiro

Possui graduação em Direito pelo Centro Universitário de Goiás (2013) e graduação em Farmácia Bioquímica - Faculdades Objetivo (1995) . Atualmente é consultora sem vínculo empregatício da Associação dos Hospitais de Alta Complexidade do Estado de Goiás.Ex Coordenadora do curso de direito da Fundação Educacional de Goiás, professora da Fundação Educacional de Goiás e professora - Uni-Anhanguera .Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Docência, atuando principalmente nos seguintes temas: melhoria contínua de processos​, processo civil , direito de família e sucessões, direito empresarial , direito constitucional e mediação conciliação e arbitragem. . Advogada nas áreas de direito civil , direito de família e sucessões, consumidor, médico , animal e administrativo. Conciliadora e Mediadora Judicial, habilitada em Constelação Sistêmica Familiar e mestranda da Escola Paulista de Direito - EPD, no mestrado de Conciliação, Mediação e Arbitragem.

Humberto César Machado

Pós Doutor em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC GO (2016); Doutor em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC GO (2013); Mestre em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC GO (2006), Especialista em História pela Universidade Federal de Goiás - UFG (2002), Graduado em Filosofia pela Universidade Federal de Goiás (1996), Graduado em Pedagogia pela ISCECAP (2018), Graduado em Letras pela FAFIBE (2019), Elemento Credenciado Fatores Humanos e Prevenção de Acidentes Aéreos pelo CENIPA (Centro de Investigação e Prevenção de Acidentes Aeronáuticos), Professor Coreógrafo e Dançarino de Salão; Membro do Comitê de Ética e Pesquisa e Professor da Faculdade Alfredo Nasser - UNIFAN e professor da Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC - GO)

Renata Assunpcao Marmori Crucciolli

Mestrado Multidisciplinar em Sociedade, Tecnologia e Meio Ambiente pelo Centro Universitário de Anápolis - UniEvangélica (2011); Pós-Graduação em Controladoria e Finanças pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás-PUC (2002); Pós-Graduação em Linguística Aplicada a Língua e a Literatura pela Faculdade Apogeu (2012); ? Pós-Graduação em Direito Empresarial pela LFG. (2014); Pós-Graduação em Docência do Ensino Superior- Faculdade Ávila (2015); ? Pós-Graduação em Psicopedagogia- Faculdade Ávila (2016); Graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual de Goiás- UEG (1999); Graduação em Direito pelo Centro Universitário de Anápolis- UniEvangélica (2009); Complementação em Português pela Fundação Antares de Ensino Superior- Faespe (2011);  Licenciatura em Pedagogia pela Fundação Antares de Ensino Superior - Faespe (2014); Curso Superior em Gestão em Logística pela Faculdade Ávila (2015); Curso Superior em Gestão em Recursos Humanos pela Faculdade Ávila. (2015)

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Published

2021-12-01

How to Cite

Santos, C., Miranda de Jesus Ribeiro, A. V., César Machado, H., & Assunpcao Marmori Crucciolli, R. (2021). A Social representation of law students and professionals in the legal area from the perspective of legal education in Brazil. Revista Do Instituto De Direito Constitucional E Cidadania, 6(1), e016. https://doi.org/10.48159/revistadoidcc.v6n1.e016